Opis projektu - założenia
Przedsięwzięcie „Gospodarka odpadami komunalnymi w Toruniu” obejmuje kompleks zadań, których realizacja pozwoli na optymalne uporządkowanie spraw związanych ze sferą gospodarki odpadami komunalnymi w Toruniu. Przedsięwzięcie ma charakter proekologiczny. Zasadniczym jego celem jest stworzenie i wdrożenie nowoczesnego, kompleksowego systemu gospodarki odpadami dla miasta Torunia, zgodnego z normami i prawodawstwem Polski i Unii Europejskiej, a także zgodnego z oczekiwaniami mieszkańców Torunia. Realizacja przedsięwzięcia, oprócz efektów czysto ekologicznych stworzy też mocną podstawę do zrównoważonego rozwoju przestrzennego i społeczno-gospodarczego miasta.
Wnioskodawca
Prezydent Miasta Torunia
Beneficjent końcowy
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o. w Toruniu
Podstawowym problemem adresowanym przez projekt „Gospodarka odpadami komunalnymi w Toruniu” jest fakt, iż obecny model gospodarki odpadami w Toruniu jest niezgodny z wymogami i standardami unijnymi. Niedobory infrastrukturalne stanowią poważną przeszkodę na drodze do osiągnięcia zgodności ze standardami UE.
Cele projektu
Celem projektu jest usprawnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Toruniu, zwłaszcza w zakresie dostosowania istniejącego systemu przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów do wymogów prawnych wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów krajowych oraz przewidywanych zmian tych przepisów do wymagań Unii Europejskiej.
Wymagania prawne nakładają obowiązek sukcesywnego wdrażania nowoczesnych metod postępowania z odpadami w celu:
- wstępnego przetwarzania odpadów,
- kierowania na składowisko odpadów przetworzonych,
- recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
- wydzielenia ze strumienia odpadów komunalnych odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych,
- ograniczenia składników biodegradowalnych w masie odpadów kierowanych na składowisko.
Cele te powinno się osiągnąć przez wdrożenie w szerokim zakresie systemu selektywnego gromadzenia odpadów i zastosowanie odpowiednich intensywnych metod przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Projekt „Gospodarka odpadami komunalnymi w Toruniu” obejmuje realizację Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych dla miasta Torunia oraz gmin ościennych i ma za zadanie osiągnięcie wspomnianych celów w zakresie przetwarzania i unieszkodliwiania. Przyjęte rozwiązania technologiczne przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów warunkują jednocześnie potrzebę wdrażania odpowiedniego systemu gromadzenia selektywnego odpadów. W tym zakresie Władze Miasta Torunia powinny wprowadzić odpowiednie lokalne regulacje prawne zapewniające wdrożenie właściwych metod gromadzenia i wywozu odpadów.
Proponowany wariant rozwiązania problemu
Przyjęty do realizacji system gospodarki odpadami komunalnymi dla miasta Torunia i gmin ościennych w dużej mierze opiera się o dobrze zaprogramowany system selektywnego gromadzenia odpadów obejmujący:
a) gromadzenie selektywne potencjalnych surowców wtórnych w tzw. systemie wielopojemnikowym o stopniu wydzielenia ok. 20-30% masy danego składnika zawartej w odpadach,
b) gromadzenie selektywne odpadów w tzw. systemie dwupojemnikowym (podział na odpady mokre i suche) w zabudowie jednorodzinnej oraz w 35% w części zabudowy wielorodzinnej nowej (do 50% w roku 2020),
c) selektywne gromadzenie odpadów wielkogabarytowych,
d) selektywne gromadzenie odpadów budowlanych,
e) selektywne gromadzenie odpadów zielonych,
f) selektywne gromadzenie odpadów niebezpiecznych zawartych w strumieniu odpadów komunalnych,
Wydzielone w systemie zbiórki wielopojemnikowej potencjalne surowce wtórne kierowane będą do zakładu segregacji, gdzie następować będzie doczyszczanie i dodatkowa segregacja. Do zakładu segregacji kierowane będą również tzw. odpady suche gromadzone w systemie dwupojemnikowym w celu rozsegregowania na poszczególne frakcje surowcowe.
Wydzielone w systemie zbiórki dwupojemnikowej odpady organiczne (mokre) kierowane będą do kompostowni odpadów organicznych. Przewidziano kompostownię komorową stacjonarną z pełnym automatycznym sterowaniem procesu.
Gromadzone selektywnie odpady zielone (masa roślinna) przetwarzane będą w polowej kompostowni odpadów zielonych.
Odpady wielkogabarytowe kierowane będą do linii demontażu w celu odzyskania potencjalnych surowców wtórnych.
Selektywnie zbierane odpady budowlane kierowane będą do linii przetwarzania tych odpadów w celu wydzielenia potencjalnych surowców wtórnych oraz uzyskania kruszyw budowlanych.
Odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych będą czasowo magazynowane w specjalnym magazynie, a następnie przekazywane do odpowiednich zakładów unieszkodliwiania.
Końcowym elementem Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych jest składowisko odpadów, na które kierowane będą pozostałości poprocesowe (balast) oraz odpady nieprzetworzone.
W zakresie rzeczowym w skład przedsięwzięcia wchodzą:
- składowisko odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą obsługi (zaplecze socjalne i techniczne) - etap I,
- sortownia odpadów surowcowych,
- kompostownia odpadów zielonych i organicznych,
- zakład przerobu odpadów wielkogabarytowych i budowlanych,
- magazyn odpadów niebezpiecznych.
Planowany do realizacji Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Toruniu w procesie ograniczenia składników biodegradowalnych kierowanych na składowisko opiera się o technologię kompostowania wydzielonej w systemie selektywnej zbiórki masy organicznej (pospożywczej). W kraju brak jest doświadczeń z wdrażania selektywnego gromadzenia składników organicznych (pospożywczych) zawartych w odpadach komunalnych. Warunkiem koniecznym efektywnego działania kompostowni frakcji organicznej jest uzyskanie pozytywnych efektów we wdrażaniu selektywnego gromadzenia tej frakcji odpadów. Proponuje się więc wsparcie projektu „Gospodarka odpadami komunalnymi w Toruniu” działaniami obejmującymi:
- przygotowanie projektu wdrożeniowo–edukacyjnego dla systemu selektywnego gromadzenia dwupojemnikowego,
- zakupu niezbędnego wyposażenia (pojemników oraz pojazdów) do przeprowadzenia akcji pilotażowej na jednym z osiedli w Toruniu. Wyniki działań pilotażowych byłyby podstawą do szerokiego stosowania tego systemu na terenie miasta.
Koszt i wielkość dofinansowania
Koszt całkowity projektu został określony na 16.750.000 EUR, przy czym koszty kwalifikowane wynoszą 15.264.000 EUR. Wysokość dofinansowania projektu z Funduszu Spójności wynosi 71% kosztów kwalifikowanych.